Speechen met inhoud?
Het is opvallend dat een grote meerderheid van de deelnemers aan de speechtrainings die ik gegeven heb, met de vraag komen: “ik wil beter speechen en dus minder euh zeggen”.
Het is opvallend dat een grote meerderheid van de deelnemers aan de speechtrainings die ik gegeven heb, met de vraag komen: “ik wil beter speechen en dus minder euh zeggen”. Dat betekende dat zij tips en tricks wilden leren om wat voor hen al klaar was, namelijk de inhoud, beter te brengen. Maar het is altijd zo geweest dat we, zonder de camera nog maar op ‘On’ te zetten, eerst uren in de weer waren om de inhoud zuiver te krijgen.
In mediatrainings vragen veel deelnemers om trucs om de journalisten aan te pakken – door hun vragen te omzeilen of door rechtstreeks naar de eigen inhoud te kunnen zeilen – maar het echte antwoord is: inhoud. Dus niet starten met do’s and dont’s maar wel de situatie bestuderen: wat is goed en wat is minder goed. Rekening houden met de context en dan focussen op de eigen boodschappen. Ooit heeft een bedrijfsleider die een herstructurering voorbereidde, waarbij een derde van de personeelsleden ontslagen werden, mij gevraagd waarom je het niet kon voorstellen alsof het bedrijf een nieuwe richting insloeg met investeringen. De ontslagen zouden dan onderaan in het persbericht terloops vermeld worden. Niet dus, de man zou in dat geval gelyncht geweest zijn door journalisten, vakbonden, werknemers, lokale overheden, en ga zo maar door. Terecht: de waarheid doe je geen geweld aan.
In de van communicatie zinderende wereld komt het er dus op aan om je communicatie in overeenstemming te brengen met je realiteit. Of om het te zeggen met George Stephanopoulos, indertijd woordvoerder van President Clinton: “…the first rule of White House work: never say do, or write anything that you wouldn’t want to see on the front page of the Post or the cover of Time’…
Dikwijls geef ik als illustratie dat als de vorm belangrijker was als de inhoud, het zou volstaan bij een sluiting van een bedrijf het nieuws te laten brengen door zeg maar Brad Pitt en Angelina Jolie. Het belangrijkste voor wie ook negatief nieuws te brengen heeft is… te beseffen dat het om negatief nieuws gaat. Van daaruit vertrekken om het goed te brengen is een proeve van realisme en waarachtigheid die een journalist (h)erkent en waardeert.
Frank