Home  /   Training

Mediatraining

mediatraining

Frank Van Oss werkt steeds vanuit de inhoud: dat is de basis van al zijn mediatrainings. Eerst op punt stellen wat men wil zeggen en dan pas naar de vorm kijken. Natuurlijk mag je niet om de haverklap “euh”

zeggen of je verspreken maar is vooral zaak om wat je zegt goed voor te bereiden. Voor hem zijn journalisten geen vijanden: we zijn allemaal gebaat met een kwaliteitspers die kritisch en doordacht informeert en duidt. Maar vooral de audiovisuele media zijn oppermachtig geworden en gaan voor het negatieve en de sensatie.

Daar mag je je tegen wapenen, en het volstaat een aantal eenvoudige principes te volgen om de meeste veelgemaakte fouten te vermijden. Een mediatraining kan daar wonderen doen…

Frank Van Oss werkt in elke mediatraining volgens een aantal principes:

Respect voor de deelnemers aan trainingen: niet iedereen geraakt even ver in een training en dat moet worden gerespecteerd.

Geleidelijk aan opbouwen. Dus niet onmiddellijk de deelnemers onverwacht agressief aanpakken. Dat maakt indruk maar leidt niet tot goede resultaten.

Samen de puzzel leggen: bekijken wat de inhoud precies is, rekening houdend met de context en wat men wil bereiken

Speechtraining

speech

Frank Van Oss heeft een lange ervaring in het trainen van deelnemers zowel uit de politiek als uit de bedrijfswereld of de openbare sector.

Net zoals in de mediatraining vertrekt hij van de inhoud. Net daar waar veel sprekers beducht zijn voor de vorm, gaat hij net de andere kant op. Eerst die inhoud zuiver krijgen en dan kijken hoe de speech vorm kan worden gegeven.

En ja, het is belangrijker om spontaan te kunnen speechen dan een uitgeschreven tekst netjes voor te lezen. Want wat spontaan gebracht wordt, is veel aangenamer om naar te luisteren.

En improviseren rond een gekend thema, uitgewerkt in een aantal trefwoorden is een techniek die je perfect kan aanleren.

De schrik om voor een groot publiek te moeten speechen wordt door veel mensen als één van hun grootste angsten beschreven.

De reden is dat een voordracht als een examen wordt ervaren, en een examen dat men niet goed aflegt en waar bovendien een publiek bij zit, dat jaagt velen de stuipen op het lijf. Geleidelijk aan stap voor stap de voordracht voorbereiden en je bent verrast hoe ver je met een paar eenvoudige principes al geraakt.

Debattraining

debattraining

Frank Van Oss heeft veel ervaring opgedaan met het trainen van politici voor grote debatten. Een debat is iets heel anders dan een interview. De inhoud dient natuurlijk steeds voorbereid worden maar de vorm is hier toch nog belangrijker. De retoriek speelt een heel grote rol en kan ertoe leiden dat een goed gedocumenteerd expert roemloos ten onder gaat in een debat tegen een ervaren vos die het publiek weet te bespelen.

Denk aan Angela Merkel, die het indertijd in het laatste verkiezingsdebat tegen uittredend premier Gerhard Schröder heel slim speelde.

De kandidaat-premier van de SPD hakte heel het debat op haar in maar zij negeerde de aanvallen volledig. En bracht daarna haar eigen boodschap. Schröder verloor de verkiezing na dit debat en Merkel is ondertussen aan haar derde ambtstermijn bezig…

Wil dat nu zeggen dat je niets hoeft voor te bereiden? Toch wel, eerst de inhoud goed onder de knie hebben maar daarna oefenen op de vorm. Hoe ga je het brengen?

Crisiscommunicatie

crisis

Frank Van Oss heeft een grote ervaring in crisiscommunicatie, zowel in het begeleiden van crisissen in bedrijven als in de politiek. Hij organiseert zowel specifieke woordvoerdertrainingen als volledige crisiscommunicatietrainingen, waarbij op basis van een op maat opgesteld crisisscenario de deelnemers tijdens een dagsessie een crisis live meemaken.

Verschillende grote internationale bedrijven hebben hem trainingen toevertrouwd en hebben van zijn ervaring kunnen gebruik maken.