Is jouw bedrijf klaar voor de nieuwsrevolutie?

Op elk zelfrespecterend marketingcongres hoor je de slogan: ‘Alle bedrijven worden mediabedrijven’. Geef toe, is dat niet een tikkeltje overdreven? Niet elk bedrijf moet een legertje journalisten, redacteurs en fotografen gaan inhuren. En bedrijven hebben in deze economische recessie andere kopzorgen: overleven, medewerkers vinden, betalen en behouden en de complexe administratie op orde houden. En toch… als het regent bij de marketers, dan druppelt het in de ‘echte wereld’.

De tijd dat websites digitale brochures waren, ligt gelukkig achter ons (al zou ik het aantal statische websites opgeladen met brochuretekst niet onderschatten). Gelukkig zijn er al veel bedrijven geëvolueerd naar online nieuwspagina’s. Maar wat nu? Bezoekers komen niet terug naar die websites. Klanten vinden de weg niet naar de producten. Journalisten pikken dat nieuws niet op.

Juist, het draait om interactie. Respons krijgen van consumenten, journalisten en influencers. Dat doe je enkel door interessante ‘content’ – geef toe een draak van een woord – aan te bieden. Ben je een HR-bedrijf, dan wil ik gevoed worden met interessante kennis, tips en presentaties over hoe HR evolueert. Ben je een kledingmerk? Dan wil ik weten welk verhaal je merken vertellen en wie de mensen zijn die deze merken dragen. Ben je een frisdrankproducent, dan wil ik weten wat het verhaal is achter je zoete drankjes en de levensstijl die er bij past?

Daar ligt de uitdaging. Bedrijven moeten geen mediabedrijven worden, wel ‘corporate storytellers’. Begin klein met een social media newsroom en evolueer naar het voorbeeld van Coca-Cola Company (http://www.coca-colacompany.com/). Nu nog een onbetaalbaar streefdoel voor 99,9% van de bedrijven, maar sneller dan je denkt binnen handbereik van de bedrijfsleider die ‘thought leadership’ wil claimen als verhalenverteller. We kunnen daarbij heel wat leren van de kleine winkel om de hoek. Het verhaal van de bakker hoor je elke dag in de winkel. Maar van zodra kmo’s groeien, verdwijnen hun verhalen. Haal ze terug naar boven. Eerst mensen boeien, pakken en inspireren en dan pas verkopen. Er is geen weg terug: “Ga en vermenigvuldig u”.

(Oorspronkelijk verschenen op http://www.mynewsdesk.com/be/pressroom/newsdesk/blog_post/view/is-uw-bed…)

auteur: Steven Piessens

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.