CD&V leert het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen in de media

Elke dag komen mensen, bedrijven en organisaties in het nieuws die gelijk hebben. Zij komen echter snel tot het besef dat gelijk hebben niet hetzelfde is dan gelijk krijgen. Het is geen 1-op-1 wetmatigheid, dat wie met een gefundeerde mening komt daar ook altijd in gevolgd wordt. Het spel wordt iets ingewikkelder gespeeld dan dat. Denk maar aan bekende voorbeelden zoals de sluiting van de Antwerpse ring en het behoud van de Sinksefoor op zijn huidige locatie in Antwerpen. Volgens de deskundigen hebben de voorstanders van beide dossiers overschot van gelijk, maar een kleine minderheid van tegenstanders krijgt gelijk…

Ook CD&V had begin mei gelijk, maar kreeg al snel lik op stuk. De partij pakte op 2 mei – daags na de Dag van de Arbeid – uit met haar Innesto-plan. Een visienota met veel goede bedoelingen die allemaal vergeten werden voor dat ene idee dat veel stof deed opwaaien: beperk de grote vakantie tot 6 weken. Rationeel gezien heeft CD&V overschot van gelijk, maar emotioneel gezien is dat een heel andere zaak zo bleek al snel uit de reacties van pers en publiek. ‘Je gaat onze kindjes en hun onderwijzers hun zomervakantie toch niet afpakken zeker?’
Via de media een discussie voeren om een heilig huisje te slopen, is moedig maar wellicht niet zo’n beste zet. Een onafhankelijke expert uitsturen, was wellicht verstandiger (lees: electoraal veiliger) geweest om een ballonnetje op te laten. Ook zouden de andere ideeën uit de visienota wat meer zuurstof hebben gekregen. Want het moet gezegd, het Innesto-plan getuigt van politieke moed en toont eindelijk een fris gezicht van CD&V.

Wat kunnen we hieruit leren? Wie gelijk heeft, moet niet meteen naar de media stappen. Denk eerst goed na over de manier waarop je gelijk wil krijgen in de publieke opinie.

Bekijk hier het fragment uit het VTM-nieuws: http://nieuws.vtm.be/binnenland/45621-cdv-beperk-grote-vakantie-tot-6-weken

auteur: Steven Piessens

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.