Bedrijven hebben geen mening, mensen wel.

Eén bedrijfswoordvoerder die als spreekbuis optreedt van de onderneming en op een duidelijke manier de beleidslijnen van het management vertaalt via een journalist naar een groot publiek. Dat is al jaren de manier waarop bedrijven trachten om de officiële communicatie naar buiten te brengen.
Echter, er is iets veranderd. We zijn tot het besef gekomen dat een bedrijf of organisatie zijn communicatie niet enkel via een officiële woordvoerder verspreidt. Mensen in een bedrijf zijn mondiger geworden en ze hebben zelf toegang gekregen tot de media. Voor heel belangrijk nieuws willen we de bedrijfsleiding zelf aan het woord horen. En dan heb je nog al die experten in huis die vaak meer gegeerd zijn door de media om hun commentaar of opinie te geven, dan de officiële woordvoerder – lees buikspreker – van het bedrijf.
Iedereen woordvoerder? Dat is niet nodig. Wel een kader creëren waarin de woordvoerder, de manager, de expert en de werknemer met een mening aan het woord kan komen en bij voorkeur daarmee aansluit bij de visie van het bedrijf.
Afvoeren die woordvoerder? Zeker niet. De officiële ‘corporate communicatie’ verloopt best via een woordvoerder die daartoe is opgeleid en voldoende inzicht heeft in het beleid achter een beslissing.
Onthoud dat een bedrijf geen mening heeft, wel de mensen die er werken of er aan verbonden zijn. Probeer hen niet de mond te snoeren, maar integendeel moedig hen aan om hun mening te geven en het woord te voeren. Je zal er in het slechtste geval iets uit leren en in het beste geval heb je er een legertje ambassadeurs bij.

 

auteur: Steven Piessens

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.